Postawa ciała najczęściej definiowana jest jako nawyk ruchowy. Nawyk to coś, czego uczymy się poprzez wielokrotne powtarzanie. To, jaka będzie nasza postawa ciała zależy przede wszystkim od tego jak będziemy o siebie dbać i jak często będziemy o niej myśleć. Każda pozycja jest szkodliwa, jeśli przyjmujemy ją zbyt długi czas. Dzieci najczęściej podejmują aktywność fizyczną spontanicznie, wspierajmy je w tym! Dzięki naturalnej potrzebie ruchu, łatwo zachęcić je do ćwiczeń. Koniecznym warunkiem, zwłaszcza w wieku przedszkolnym jest to, aby odbywały się one w formie zabawowej. Musimy wywołać u nich pozytywne skojarzenia z aktywnością fizyczną, ćwiczenia powinny być dla nich przyjemnością i dobrą zabawą. Ich układ nerwowy (który steruje także naszą postawą ciała) potrzebuje ciągłej stymulacji, aby się rozwijać. Chodzenie po krawężnikach uczy równowagi, wspinaczka wzmacnia mięśnie, kręcenie się w kółko pozwala dowiedzieć się jak działa błędnik. Zatem, aby dzieci prawidłowo się rozwijały, trzeba im zapewnić dostęp do wszechstronnej aktywności fizycznej. Im więcej różnorodności, tym lepiej. Naszym głównym zadaniem jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i nauczenie jak te czynności wykonywać prawidłowo. Przykładowo, im częściej będziemy dziecku przypominali, żeby siedziało prosto, tym większa szansa, że stanie się to jego naturalnym odruchem.
Ćwiczeniom można przypisać dwie funkcje: korekcyjną i profilaktyczną. Pierwsza zarezerwowana jest tylko dla tych, u których lekarz lub fizjoterapeuta wykrył jakieś nieprawidłowości w układzie ruchu. Ćwiczenia korekcyjne powinny wykonywać tylko te osoby, które mają stwierdzoną wadę postawy. Większość z nas, a także i dzieci, powinna używać ruchu profilaktycznie – jako obrony przed przykurczaniem mięśni lub ich nadmiernym osłabieniem, ponieważ w przyszłości może skutkować to wadami postawy lub dolegliwościami bólowymi. U dzieci w wieku przedszkolnym nie należy nadgorliwie wzmacniać mięśni odpowiedzialnych za postawę ciała, aby nie zaburzyć naturalnego toku rozwoju. Przykładowo wzmacnianie mięśni grzbietu w sposób nieproporcjonalny do reszty grup mięśniowych może doprowadzić do wady postawy zwanej – plecami płaskimi. Naturalne krzywizny są niezbędne do odpowiedniego przenoszenia ciężaru na poszczególne odcinki i amortyzowanie go.
Charakterystyka postawy ciała:
Prawidłowa postawa ciała dzieci w wieku 2-3 lat będzie charakteryzowała się lekką lordozą, uwypukleniem brzucha i lekka kifozą piersiową.
Prawidłowa postawa dziecka w wieku 4-7 lat ulega niewielkim zmianom, polega na lekkim zwiększeniu lordozy lędźwiowej z równoczesnym spłaszczeniem brzucha. W tym okresie znaczne uwypuklenie brzucha, zaokrąglenie pleców, odstawanie łopatek, wysunięcie barków i głowy do przodu są wadliwe, więc należy im przeciwdziałać.
Szczególną uwagę na postawę ciała dzieci powinniśmy zwrócić w momencie, kiedy zaczną swoją przygodę ze szkołą podstawową. Szkoła narzuca konieczność długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej. Jeśli dzieci do tej pory odpowiednio wzmocnią wszystkie mięśnie, a dodatkowo wykształcą nawyk przyjmowania prawidłowej postawy, nie powinniśmy zauważyć niepokojących zmian w ich postawie ciała. Jeśli natomiast coś zacznie nas niepokoić, jak najwcześniej trzeba skonsultować to ze specjalistą.
Należy pamiętać, że postawa ciała cały czas dynamicznie się zmienia aż do okresu młodzieńczego, który dziewczęta osiągają ok. 15-18 r.ż, chłopcy – 17-20 r.ż. Następnie proces ten zwalnia, ale ostatecznie wzrastanie kończy się w okolicach 25 roku życia. Mimo wszystko po tym okresie nie należy zapominać o ruchu jako środku profilaktycznym, ponieważ utrwalone przykurcze mięśniowe są w stanie wywołać zmiany nawet w postawie ciała dorosłych.
Ruch powinien towarzyszyć nam przez całe życie, zachowanie prawidłowej postawy ciała jest tylko jednym z jego benefitów. Ćwiczenie powinno być przyjemnością. W dzisiejszych czasach dostępnych jest tyle form ruchu, że na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Im wcześniej wykształcimy nawyk regularnej aktywności fizycznej, tym większa szansa, że zostanie on z nami na zawsze. Pamiętajmy o tym, że dzieciom najlepiej służy wszechstronny ruch. Nie załamujmy się kiedy dziecko po raz kolejny będzie chciało zmienić dyscyplinę, to będzie szansa dla jego organizmu na kolejny rozwój. W wieku przedszkolnym przede wszystkim powinniśmy zachęcać do udziału w gimnastyce. Jest to dyscyplina nie faworyzująca żadnej cechy motorycznej. Podczas ćwiczeń doskonali się siłę, gibkość, szybkość i wytrzymałość. Dodatkowo ćwiczenia akrobatyczne doskonalą naszą prioprocepcję (czucie ciała w przestrzeni ). Przekłada się to na świadomość naszego ciała i umiejętność utrzymania prawidłowej postawy.
Opracował: mgr Bartłomiej Cieślak, nauczyciel gimnastyki w Niepublicznym Przedszkolu „Małe Zuchy”
Literatura:
1. Janiszewski M., Bittner-Czapińska E.: Wpływ aktywności ruchowej w młodości na tryb życia i postawy ciała ludzi w wieku starszym. Medycyna Sportowa 1999;
2. Kutzner Kozińska M. „Korekcja wad postawy”. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1981
3. Ostręga W. Wady postawy u dzieci i młodzieży. Przyczyny powstawania i zapobieganie w domu i szkole. Ośrodek rozwoju edukacji. Warszawa 2014
4. Wilczyński J., Korekcja wad postawy człowieka, Wydawnictwo Anthropos, Starachowice 2005.
Musisz się zalogować aby dodać komentarz.