Chcąc wspierać wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka warto jest organizować mu zajęcia plastyczne. Edukacja plastyczna jest najbardziej twórczym działaniem, które wyzwala uczucia i emocje a także pozwala na samorealizację. Zajęcia plastyczne to różne formy aktywności, do których zalicza się rysowanie, malowanie, modelowanie, lepienie, wycinanie.
Twórczość plastyczna jest istotną formą aktywności dziecka w przedszkolu, gdyż daje możliwość ekspresji. Zajęcia tego typu są dobrym źródłem uczenia się i zdobywania wiedzy o otaczającym świecie. Dodatkowo wywołują radość i są sposobem na dobrą zabawę. Poza tym zajęcia plastyczne doskonale przygotowują ręce do pisania w późniejszych etapach edukacji, ćwiczą koncentrację uwagi i zaangażowanie.
Zabawy z plastyką dają możliwość rozwijania zainteresowań i uzdolnień. Realizowane ćwiczenia pomagają kształtować cechy w psychice dziecka takie jak: wrażliwość na piękno, wyobraźnia, poczucie estetyki, pamięć wzrokowa, kreatywność, cierpliwość oraz sprawność manualna.
Przygoda ze sztuką w wieku dziecięcym wspaniale wpływa na dzieci nieśmiałe, które dzięki twórczości plastycznej i wyrażanej w ten sposób ekspresji własnej zyskują pewność siebie, rozwijają poczucie wartości, przełamują barierę niepewności i strachu, która im często towarzyszy na co dzień. Z kolei dzieci nadpobudliwe w czasie tego typu zajęć mają możliwość rozładowania swojego napięcia. Natomiast z pewnością u wszystkich dzieci zajęcia plastyczne rozwijają wyobraźnię, fantazję i uczą zachowań społecznych.
Twórczość plastyczna dziecka będzie bogatsza, jeśli będzie ono miało możliwość zetknięcia się z różnymi przedmiotami i zjawiskami bezpośrednio, dlatego tak ważne jest tworzenie możliwości i klimatu do uzewnętrznienia tego, co dziecko chce wyrazić. Przeżycia pojawiające się w czasie tworzenia mogą być motywacją do podejmowania dalszych wysiłków. Dziecko tworząc odwołuje się do swoich spostrzeżeń, wyraża swoje osądy, uczy się niezależności myślenia. Istotne jest, aby działalność artystyczna dziecka miała związek z percepcją otaczającego świata.
Wspólne tworzenie dzieł plastycznych z dzieckiem jest wspaniałą formą spędzania z nim czasu wolnego, która nie tylko doskonale wpływa na jego rozwój, ale daje również możliwość poznania jego marzeń, obaw i trosk.
Opracowała: mgr Anna Buratyńska, Wicedyrektor i Opiekun w Niepublicznym Żłobku i Przedszkolu „Małe Zuchy”
BIBLIOGRAFIA:
L. Frances, L. Bates, Rozwój psychiczny dziecka, Gdańsk 2012
M. Tyszkowa, Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Warszawa 1990